Tuesday, 19 August, 2008

Hanya Kerana Merdeka ~

Salamun 'Alayk...~

-Alhamdulillah allazi hadana lihaza wama kunna linahtadiya laula an hadanallah...-

-Aku naik saksi bahawa tiada tuhan selain Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah...-
-Allahumma Solli 'ala Muhammad wa 'ala aalihi Muhammad...-

Kebahangan-kebahangan 2 perkara iaitu Merdeka dan Ramadhan telah melanda jiwa2 setiap yg bergelar muslim terutama mereka yg di Malaysia...~

Dan ini adalah kesempatan yg terbaik utk setiap mereka yg mempunyai akal ...berfikir tentang kaitan merdeka dan ramadhan...

Mari bermula dengan merdeka...Ramadhan next post yer...!

Kalo orang tua2 iaitu mereka yg sempat bersusah dan ber'jihad' di zaman penjajahan brtish dan jepun...akan mereka katakan "tgkla anak muda sekarang...ape nak jadi pun tatau...budaya mane ntah yg mereka ikut...pakai seluar tapi serupa tak pakai...pakai subang kat hidung...elok2 dah jadi manusia nak jadi mcm lembu...elok2 ade akal dibuang akalnya ntah ke mana...dahla menyusahkan mak bapak...bla bla bla dan bla..." dan yg plg penting "tak pandai nak menghargai langsung ape yg pejuang2 bangsa korbankan untuk memerdekakan tanah melayu...tak pernah terfikir ker???...budaya melayu sendiri jauh dintinggalkan dan budaya jahanam tu sibuk di agung2kan...anak sape la ni???!!!"

Kalo org2 di zaman pertengahan iaitu mereka yg lahir selepas penjajahan dan dapat merasakan pertumbuhan ekonomi negara "tak byk yg berubah dengan Malaysia ni...tapi,alhamdulillah tetap ada perubahan esp dari segi pembangunan,pendidikan dan ekonomi...sy berbangga dapat jadi anak Malaysia...maju dan terus maju...teruskan usaha"

Kalo remaja "Sy tgk remaja sekarang dh byk terpengaruh dengan anasir2 luar...mudah sgt terikut2 budaya yg ntah ape2...takde kesedaran...kesian dekat pejuang2 dahulu"


Kesimpulan dari kata2 ke33 generasi tadi...-Memandangkan negara kita mengamalkan demokrasi dan kebebasan bersuara,tak salah jika pakcik,org pertengahan mahupun remaja mengutarakan pandangan mereka tentang merdeka...Nak kecek gapo kecek la...!~

Tapi,

Alangkah baik nya jika pakcik tu menyambung dan menambah agar cukup asam dan garam dalam ayat beliau "kalo budaya pun dah tatau nak hargai...apetah lg dengan agama...tak pernah ke terfikir dan tak pernah ke menghayati betapa sukarnya Rasulullah dan sahabat memperjuang dan mempertahankan islam...tak pernah ke menghayati seerah???kalo lah bukan kerana kehendak Allah dan usaha da'wah Rasulullah dan sahabat,kite yg dekat Malaysia ni tatau dapat ke tidak merasai nikmat islam... tatau dapat ke tak rasa nikmat merdeka,iman dan islam...jgn kate rase,cium pun belum tentu...budaya melayu tu satu halla,ini budaya islam pun semakin jauh ditinggalkan...sunnah rasul langsung tatau...bace quran lagila,hancur!!!syahadah dengan selawat pun dah tak reti nak bezakan...Seerah dan sejarah itu tak jauh bezanya...kalo seerah itu sukar dihayati,lg la sukar untuk memahami sejarah...kalaulah iman itu tidak dihayati,takkan islam itu tegak berdiri..."

Jika org di umur pertengahan menyambung dan menambah "Saye sukakan perubahan...itupun kalo perubahan itu membawa kebaikan....biarlah sikit,yang penting ada...ape yg generasi lame tingglkan akan sye serahakan kepada generasi baru dengan sebaiknya...sayanglah kalo ianya tak di jage..."

Jika remaja itu menyambung dan menambah "Saye sedar ini tanggungjawab saye dalam memastikan kemerdekaan berkekalan...memastikan ape yg diwariskan akan tarus diwariskan...bukan setakat ape yg ditinggalkan Tunku,tapi ape yg ditinggalkan Rasulullah akan terus sy kekalkan...sebab saye sedar ini tanggungjawab sya sebaga rijal...pemimpin mase depan..."

Kesimpulan akhir-Bagus jika setiap generasi ada kesedaran...Tapi,adalah sgt bagus jika kesedaran itu dilandasi dengan agama dan budaya...Islam itu kan syumul...~kesimpulan yg mudah di buat tapi susah utk diaplikasi...~

-MALAYSIA KU GEMILANG-