Wednesday 24 December 2008

Amazing Maths

Assalamualaikum


Harini kite belajar maths same2...tapi kite kene gunekan seoptimum mungkin otak dan keupayaan kite...hanye org seperti saye yg genius sahaja yg mampu menyelesaikan masalah2 maths ini...jom tgk!

~



















































Bile tgk bende2 ni..teringat mase kat menengah atas dulu...knape la tak pernah terfikir mase jawab math,physics and add math dulu untuk jawab mm ni...terfikir jugak apela reaksi Muallimah Aniza and Cikgu Din..mesti mengamuk tak igt...hehehe...tapi takpe sebab tak pnah buat pun...plg biase pun buat sajak masak jawab add maths...igt lagi~



P/S : Kire2 itu mudah...math mudah...physics pun mudah...apetah lg add math...kan???~tQ Kak Lang

Sunday 23 November 2008

Not Loving All You See ~

Make a difference??!!

There was a little boy visiting his grandparents on their farm. He was
given a slingshot to play with out in the woods. He practiced in the
woods, but he could never hit the target. Getting a little
discouraged, he headed back for dinner.

As he was walking back he saw Grandma's pet duck. Just out of impulse,
he let the slingshot fly, hit the duck square in the head and killed
it. He was shocked and grieved! In a panic, he hid the dead duck in
the wood pile, only to see his sister watching!

Fatima had seen it all, but she said nothing. After lunch the next day
Grandma said, ' Fatima , let's wash the dishes.' But Fatima said,
'Grandma, Ahmed told me he wanted to help in the kitchen.' Then she
whispered to him, 'Remember the duck?' So Ahmed did the dishes.

Later that day, Grandpa asked if the children wanted to go fishing and
Grandma said, 'I'm sorry but I need Fatima to help make supper.'
Fatima just smiled and said, 'Well, that's all right because Ahmed
told me he wanted to help.' She whispered again, 'Remember the duck?'
So Fatima went fishing and Ahmed stayed to help.

After several days of Ahmed doing both his chores and Fatima 's, he
finally couldn't stand it any longer.

He came to Grandma and confessed that he had killed the duck. Grandma
knelt down, gave him a hug and said, 'Sweetheart, I know. You see, I
was standing at the window and I saw the whole thing, but because I
love you, I forgave you. I was just wondering how long you would let
Fatima make a slave of you.'

Thought for the day and every day thereafter?

Whatever is in your past, whatever you have done... and the devil
keeps throwing it up in your face (lying, cheating, debt, fear, bad
habits, hatred, anger, bitterness, etc.)...whatever it is...You need
to know that Allah was standing at the window and He saw the whole
thing. He has seen your whole life. He wants you to know that He loves
you and that you are forgiven.

He's just wondering how long you will let the devil make a slave of you.
The great thing about Allah is that when you ask for forgiveness, He
not only forgives you, but He loves you. It is by Allah's grace and
mercy that we are saved.

Go ahead and make a difference in someone's life today. Share this
with a friend and always remember: Allah is at the window!

SUBHANALLAH...

Thursday 13 November 2008

Silence -Part 1-

Bismillahirrahmanirrahim…

Fuhhhh~mengeluh bukan kerana lega…harap semua faham

Demi Tuhan Pencipta Alam..!!Aku rindukan Kuantan dan seluruh isinya…Aku rindukan UiTM Kampus Kuantan kseluruhannya samada Padang Lalang mahupun Bukit Sekilau…~Aku sayangkan dan aku rindukan semua pensyarah2 tanpa satu pun di antara mereka yg aku lupekan…Aku sayangkan dan aku rindukan semua staff2 tanpa satu pun di antara mereka yg aku lupekan…Aku rindukan dan aku sayangkan semua student PI005 Pre-Law 2007/08 tanpa aku benci satupun diantara mereka…Aku rindukan keseluruhan komuniti INI~

Aku tak tahu bagaimana harus aku bermula…kerana aku tahu permulaan itu ada pengakhirannya…mgkin aku takut akan pengakhirannya maka aku tidak harus untuk memulakan awalannya…Tapi,hakikat kehidupan ini pasti ada pengakhirannya…

Kali pertama aku di bumi Kuantan,aku pohon pada tuhan agar setahun setengah itu berlalu dengan begitu pantas...lebih pantas dari ape yg aku bayangkan…tapi di pertengahannya(sem2),aku lantas bermohon pada tuhan biarlah mase berjalan dengan sangat perlahan dan biarkan aku terus kekal di Kuantan…menghabiskan asasi di sini dan menyambung degree di sini…dan aku masih bermohon hingga kini walapun ia seakan2 tidak menjadi…namun,siape tahu…kan?

Kalaulah aku tahu Kuantan seseronok ini dan seseronok ape yg aku rasekan,aku tak akan isi borang untuk memohon kemasukan ke UIA…hahaha…tapi,mgkin Dia ingin melihat sejauh mane kesungguhan hambaNya barangkali…yg lepas itu biarkan berlelalu…~

Hingga saat ini,aku masih blurr untuk mengisi post ini…namun biarlah ia begini..mencari,mencuba dan terus ditafsir…~Hmmm


To be continued…~

Friday 7 November 2008

Habes ~

dah habes...exam dah habes...sem 3 dah habes...tp tak habes lg sebb dinner belum habes...tp,tak habes lg kalo kene repeat...adoi~

jumpe lagi....tata~

Thursday 16 October 2008

Pertemuanku Dengan Raja Segala Ketam ~

Aaa~


Assalamualaikum...since i've been too bz...the best way is copy n paste ;-)

From iluvislam.com...by Hafez Iftiqar...edited by lailatulema...~


“Apa definisi manusia?” Soalan itu memeranjatkan saya. Semenjak saya bersahabat dengan Raja Ketam, itulah soalan yang paling sukar untuk dijawab saya. Mengerti, saya perlu jujur dalam menjawab soalan itu, tidak tergamak saya untuk menipu walau pun dia seekor ketam. Saya berfikir dalam-dalam kerana mahu menyusun kata yang terbaik. Bayu laut menyusup dicelah kekosongan yang sengaja saya biarkan. Setiap hujung minggu, saya sentiasa di sini, di pantai berpasir perang keemasan di sisi Selat Bass supaya dapat saya bertemu dengan Raja Ketam. Lagi pun, Raja Ketam akan hanya di sini dalam tiga bulan musim panas ini, bila cuaca suam-suam memasuki musim luruh, dia hilang entah ke mana-mana. Mungkin memantau koloni-koloni lain yang berkampung di sekitar Tasmania. Dia tidak mungkin ke mana-mana kerana berdasarkan pengetahuan saya mereka ini bukanlah seperti Robin yang akan hilang terbang ke kawasan yang lebih panas apabila sejuk mula menguasai benua ini.

Kebiasaannya, kami berdua akan berdialog sementara ketam-ketam bilis sebesar penumbuk budak tanpa jemu berlatih berjalan betul di atas pantai yang saujana di hadapan kami. Mereka sangat taat. Barang kali bimbang dikepit Raja Ketam yang penyepitnya itu sahaja sudah sebesar betis saya. Mungkin juga mahu mengambil hati Raja Ketam walau pun arahannya itu kelihatan mustahil. Raja Ketam memang gemar menimbulkan polemik yang tidak masuk akal, itu, latihan berjalan dengan betul merupakan polisi Raja Ketam sejak dahulu lagi. Setiap ketam yang mahu damai di perairan Tasmania ini wajib tunduk kepada polisi itu, berlatih berjalan betul. Saya songsong bayu laut, bergerak ke hadapan sedikit dan sekarang saya tegun betul-betul di depan Raja Ketam.

“Bermaksud khalifah yang jahil. Lebih dungu daripada haiwan.” Raja Ketam terkejut. Dua matanya yang terpacak seperti tiang konkrit di atas tanah laterit itu digerak-gerakkanya seolah tidak percaya itu akan menjadi jawapan saya. Dia menanti dengan gelisah ayat yang mahu keluar dari mulut saya.

“Tuhan dah tawarkan amanah kepada semua makhluk, semua tak mahu kecuali manusia. Terima amanah kemudian pecah amanah. Definisi kedua, sedia dihumban ke dalam api.” Dia jadi makin gelisah. Tangannya yang banyak itu sekejap-sekejap menggaru dada pasir.

“Akal penyelamat, tapi malas berfikir, lalu buat benda yang bukan-bukan. Definisi ketiga akal adalah manusia, kalau tak guna itu bukan lagi manusia, malah akan jadi lebih teruk daripada haiwan ternak.” Kali ini Raja Ketam tidak bergerak, seolah-olah disumpah menjadi batu oleh patah-patah kata yang keluar dari mulut saya.

“Pesan Tuhan lupa, janji sebelum lahir lupa, lepas lahir tak ambil peduli, lepas mati minta lahir semula. Pesan orang lupa, pesan sesiapa pun lupa. Definisi keempat manusia adalah makhluk nyanyuk.” Sambung saya dengan lebih tegas.

“Sudah!” Jerit Raja Ketam. Kali ini Raja Ketam tidak dapat lagi menahan kegelisahan di hatinya. Barang kali dia tidak perasan yang jawapan-jawapan itu saya kutip daripada ayat-ayat Tuhan yang menempelak sikap buruk manusia. Mungkin juga kerana selama ini dia menganggap manusia makhluk istimewa. Pernah suatu hari, dia meminta saya untuk mencarikan dia seorang gadis cantik di kalangan manusia untuk dijadikan isterinya. Katanya dia sudah lama membujang. Saya tidak pernah memandang serius permintaannya kerana bagi saya itu permintaan yang tidak masuk akal. Mana mungkin manusia boleh berkahwin dengan ketam. Perkara seperti itu adalah mustahil untuk berlaku. Sering kali apabila dihadapkan dengan perkara-perkara mustahil, saya akan berfikir dahulu, mengapa perkara semustahil itu dibangkitkan di hadapan saya. Mungkin juga Raja Ketam hanya berseloroh dengan saya. Mungkin.

“Yang ingin aku tahu adalah kebaikan manusia? Kamu tidak punya contoh yang baik? Yang boleh aku guna untuk aku jadikan teladan?” Tanya Raja Ketam yang saya kira tidak berpuas hati dengan jawapan-jawapan saya tadi.

“Pernah dengar nama Muhammad Bin Abdullah?” Soal saya kepada Raja Ketam. Kali ini dia kelihatan teruja. Tangannya yang banyak itu diangkat-angkat seolah-olah mahu menari dengan saya.

“Pernah-pernah! Dia rahmat seluruh alam. Aku tak adalah jahil sangat.” Kata Raja Ketam dengan nada ceria. Seolah-olah anak kecil di hospital yang berada di bawah tanggungjawab saya ketika saya menghulurkan gula-gula kapas kepadanya semalam selepas dia dipaksa makan makanan hospital hampir tiga hari. “Terima kasih tuan doktor! Terima kasih!” Kata si cilik comel itu. “Raja Ketam ini boleh tahan juga ilmu agamanya.” Bisik saya dalam hati.

Itu definisi manusia sempurna. "Alim yang merendah diri. Pemimpin yang miskin. Hamba Tuhan yang kaya. Panglima perang yang berhati halus. Hakim yang keras keputusannya. Suami yang lembut pergaulannya. Itu definisi manusia sempurna." Raja Ketam kelihatan puas dengan jawapan saya.

“Pemimpin seperti saya?” Tanya Raja Ketam. Saya tidak tahu untuk menjawab soalan tersebut. Besar kemungkinan kerana saya bukanlah ketam atau ikan yang hidup di perairan Tasmania lalu membolehkan saya melihat kepimpinan Raja Ketam luar dan dalam. Lalu saya mengambil keputusan untuk menjawab soalan itu secara umum.

"Setiap kita pemimpin. Setiap kita akan ditanya tentang kepimpinan kita. Tuan boleh jawab sendiri. Hebat kita kerana menjaga amanah. Kita akan ditanya tentang amanah. Oleh itu kita perlu jujur dengan pemberi amanah". Kalau kita silap, kita rela sahaja ditegur, baik secara kasar atau halus, pokoknya, amanah itu sentiasa terbela. Seperti Umar yang rela dibetulkan dengan pedang.” Saya pasti kisah Umar itu juga mesra dengan Raja Ketam. Dia senyap. Saya membisu. Lalu sekali lagi damai bayu dan ombak berpapasan dengan hangat perbincangan kami. Raja Ketam seolah-olah berfikir panjang.

“Terima kasih.” Ucapnya. Saya mengukir senyum. Perbincangan tadi merupakan perbincangan sulung kami mengenai perkara seserius itu. Dia kemudian saya lihat menyendeng perlahan menuju ke gigi air. Kemudian diikuti oleh ratusan ekor ketam bilis. Tidak pula sempat untuk saya bertanya, akan lagikah dia mahu mengajar ketam-ketam bilis itu berjalan betul pasca perbincangan kami tadi. Lalu saya mengambil keputusan untuk menjerit sahaja dari tempat saya berdiri kepadanya yang sudah sedia mencecah air.

“Oi! Kepimpinan melalui teladan.” Dia melambaikan tangannya yang banyak itu kepada saya sebelum dia hilang diarak ombak.


Wednesday 8 October 2008

300

Assalamualaikum...

Ladies and gentlemen...We are going to look the special exceptions on Section 300 of Penal Code.

Introduction

Section 300 can be applied to mitigate sentence from murder(Section 300) to culpable homicide(Section 299).This section does not allow the person charged from acquitted but its allow the person charged constitute upon mitigation.



Exception 1

-Culpable homicide is not murder if the offender,whilst deprived the power of self control by grave or sudden provocation,causes the death of the person who gave the provocation,or causes death to any person by mistake or accident.

The exception above is subject to following provisions:
1-that the provocation is not sought or voluntary provoked by the offender as an excuse for killing or doing harm to any other person.
2-that the provocation is not given by anything done in obedience to the law,or by a public servant in the lawful exercices of the powers os such public servant.
3-that the provocation is not given by anything done in the exercices of the right of private defence

Exception 2

-Culpable homicide is not murder if the offender,in the exercices in good faith of the right of private defence of persons or property,exceeds the power given to him by law,causes the death against the person to whom he is exercising such right of defence,without premeditation or without any intention of doing more harm than is necessary for the porpose of such defence.

Exception 3

-Culpable homicide is not murder if the offender,being a public servant or aiding a public servant acting in the advancement of public justice,exceeds the power given to him by law,causes the death by doing an act which he in good faith believes to be lawful and necessary for the due discharge of his duty as such public servant,and without ill-will towrads the person whose death is caused.

Exception 4

-Culpable homicide is not murder if it is committed without premiditation in a sudden fight in the heat of passion upon a sudden quarrel,or without the offender having taken undue advantage or acted in cruel or unusual manner.

Exception 5

-Culpable homicide is not murder when the person whose death is caused,being above the age of 18 years,suffers death,or takes the risk of death with his own consent.

Monday 6 October 2008

Salah ~

Hmm~

Assalamualaikum...

B4 its too late,wishing all of you dear friends and readers SELAMAT HARI RAYA EiDUL FITRI MAAF ZAHIR BATHIN...Mean it very well~

From A to Z...Sorry~

Dari 1-9...Maaf~

Min alif ila ya...Aasif~

(garu kepala...~dun have idea langsung sebenarnya ni..adoi~)



Takpela...nak man bola...dah sebulan tak maen...Ramadhan la katekan..hehe~

Tata...Wassalam~

Tuesday 16 September 2008

I'm tOO bUzY ~


Let's ponder upon this....
"People throw away what they could have,
By insisting on perfection--which they cannot have,
And looking for it where they will never find it.

"In the Name of Allah Most Gracious, Most Merciful

I'M TOO BUSY Everyday as I wake up at dawn
My mind start working the moment I yawn
There were many things to do, o dear!
That's why I hastily did my Subuh prayer
I didn't have the time to sit longer to praise the Lord
To me rushing out after prayer is nothing odd...

Since school, I had been busy every minute
Completing my tutorials and handing it in
My ECAs took up most of my time always
No time did I have to Allah to pray
Too many things to do and zikir is rare
For Allah, I really had no time to spare..

When I grew up and started my career
Working all day to secure my future
When I reached home, I prefered to have fun
I chatted on the phone but I didn't read the Quran

I spent too much time surfing the Internet
Sad to say, my faith was falling flat...

The only time I have left is weekends
During which I prefer window shopping with friends
I couldn't spare time to go to the mosque
I'm too busy, that's the BIG EXCUSE...

I did my five prayers but did so quickly
After prayer, I didn't sit longer to reflect quietly
I didn't have time to help the needy ones
I was loaded with work as my precious time runs

No time at all to visit a sick Muslim friend
To orphans and elderly, I hardly lent a hand
I'm too busy to do community service
When there were gatherings, I helped the least

My life was already full of stress
So I didn't counsel a Muslim in distress
I didn't spend much time with my family
B'coz I thought, doing so is a waste of time...

No time to share with non-Muslim about Islam
Even though I know, inviting causes no harm
No time to do Sunnah prayers at all
All these contribute to my imaan's fall..

I'm busy here and busy there
I've no time at all, that's all I care
I went for religious lessons, just once in awhile
Coz I'm too busy making a pile...

I worked all day and I slept all night
Too tired for Tahajjud and it seemed not right
To me, earning a living was already tough
so I only did basic deeds but that's not enough..

No time at all, to admire God's creation
No time to praise Allah and seek His Compassion
Although I know how short is my life
For Islam, I really didn't strive..

Finally the day comes, when the Lord calls for me
And I stood before Him with my Life's History
I feel so guilty b'coz I should have prayed more
Isn't that what a Muslim lives for?

To thank Allah and do more good deeds
And the Quran is for us all to read..

Now at Judgement Day, I'm starting to fret
I've wasted my life but it's too late to regret
My entry to Paradise depend on my good behavior
But I've not done enough nor did proper prayer

My "good deed book" is given from my right
An angel opened my "book" and read out my plight.

Then the angle chided me....

"O You Muslim servant, you are the one,
Who is given enough time, yet not much is done
Do you know that your faith is loose?
saying "no time" is only an excuse.
Your "good deed book" should be filled up more
with all the good work you stood up for..

Hence, I only recorded those little good deeds
As I say this, I know your eyes will mist..
I was about to write some more, you see
But I did not have, THE TIME to list".......



http://tazkeerah.tripod.com/usrahcollection.html#ImTooBusy

Thursday 21 August 2008

Liberalisme ~

Artikel ini saye petik dari Harakah Daily Online...Dan, pendapat mengenai artikel ini di utarakan oleh Wan Saiful Wan Jan...Beliau adalah Ketua Pengarah Malaysia Think Tank

Ini adalah pendapat dan bukannya fakta yang wajib kite terima...Yang haq hakikatnya adalah benar dan yg bathil hakikatnye adalah palsu...Sekadar membaca dan maembuka minda...Selamat Membaca!~

Saya sering ditanya oleh rakan-rakan dua soalan: "Orang Islam boleh jadi liberal kah?" dan "Bagaimana mungkin seorang ahli PAS menyokong fahaman liberal? Bukankah Islam itu lengkap?". Kedua-dua soalah ini menunjukkan betapa ramainya yang terkeliru dengan maksud perkataan 'liberal'

Tidak mudah untuk menghurai kekeliruan mengenai liberalisme. Dalam artikel pendek ini saya akan cuba menjelaskan erti liberalisme yang saya fahami dan kenapa saya tidak nampak percanggahan antara aqidah Islam dan juga fahaman liberal. Insha-Allah saya akan cuba menulis artikel-artikel lain untuk menghuraikan maksud ideologi ini dengan lebih mendalam.

Sebelum itu, saya perlu membuat satu klarifikasi yang penting. Perkataan 'liberal' kerap kali disalahguna hinggakan penggunaannya kadang kala lari daripada maksud sebenarnya. Di Amerika Syarikat, perkataan liberal telah dicuri oleh mereka yang menyokong campur tangan kerajaan dalam hal ehwal peribadi rakyat (contohnya Parti Demokratik). Di Malaysia pula, jika disebut sahaja perkataan 'liberal', maka biasanya yang datang dalam fikiran ialah 'Islam liberal'. Saya tidak termasuk dalam kedua-dua kelompok ini. Saya seorang yang berpegang dengan falsafah liberalisme klasik, atau, di Amerika, biasanya ia dipanggil falsafah libertarianisme. Untuk mengelakkan lebih banyak salah faham, maka saya akan menggunakan perkataan libertarian dalam artikel ini.

Kedaulatan undang-undang

Liberalisme klasik atau libertarianisme bukan satu falsafah baru. Prinsip asas libertarianisme ialah keyakinan terhadap adanya satu "peraturan tertinggi", dan prinsip ini boleh dikesan dalam falsafah lama Yahudi dan Greek purba. Prinsip ini bermaksud semua manusia, daripada pemerintah kepada yang diperintah, adalah tertakluk kepada sebuah peraturan yang sama. Kedatangan Islam pula telah memperkukuh keyakinan terhadap prinsip "peraturan tertinggi" yang diteroka sejak sebelum zaman Nabi Musa lagi. Malahan Islam dengan jelas mengajar bahawa mereka yang berkuasa tidak boleh sewenang-wenangnya menggunakan kuasa mereka untuk memaksa rakyat mengikut telunjuk mereka. Pemerintah juga tertakluk kepada undang-undang.

Libertarianisme tidak menyeru kepada pemansuhan atau pengabaian terhadap peraturan dan undang-undang. Sebaliknya, libertarianisme adalah satu panggilan agar semua manusia mematuhi undang-undang yang sama tanpa pengecualian kerana wujudnya kedaulatan undang-undang. Konsep ini adalah perlindungan terbaik daripada kediktatoran dan totalitarianisme. Jika tidak wujud kedaulatan undang-undang, maka yang berdaulat adalah manusia. Perampasan kedaulatan undang-undang oleh segelintir manusia yand memerintah akan membolehkan mereka memaksa rakyat hidup mengikut telunjuk mereka. Sekiranya prinsip asas libertarianisme ini tidak dihiraukan, maka akan wujudlah totalitarianisme seperti di negara-negara komunis dan fasis yang pastinya tidak Islamik.

Kerajaan terhad

Pemerintah mempunyai kuasa untuk memaksa orang bawahan tunduk kepada mereka dengan menggunakan akta-akta parlimen, peraturan, undang-undang, tentera, polis, dan sebagainya. Pendek kata, wujud ketidaksamarataan kuasa antara rakyat dan pemerintah. Untuk memastikan pemerintah tidak menyalahgunakan kuasa mereka, maka kuasa kerajaan perlu dihadkan. Tanpa had yang jelas, kerajaan berkuasa penuh untuk meluluskan undang-undang dan akta-akta yang mengongkong kehidupan manusia, seterusnya melahirkan satu sistem yang tidak ubah seperti kediktatoran. Prinsip kerajaan terhad ini juga satu prinsip yang penting dalam libertarianisme.

Kuasa kerajaan terhasil daripada amanah yang diberikan oleh rakyat. Tetapi kerajaan boleh menjadi terlalu berkuasa sehingga ia mencengkam dan membahayakan rakyat itu sendiri terutamanya apabila kerajaan meluluskan peraturan-peraturan yang memaksa rakyat taat dan patuh kepada mereka. Untuk mengehadkan kuasa kerajaan dan menghalang mereka daripada menjadi diktator, maka negara-negara biasanya mempunyai perlembagaan yang memperinci dan memperjelaskan sempadan antara hak kerajaan dan hak rakyat.

Sebagai seorang Muslim, saya menentang sepenuhnya konsep kediktatoran dan pemusatan kuasa. Islam tidak mempunyai kuasa pentadbiran berpusat dan dengan itu Islam mempertanggungjawabkan penganutnya untuk memilih cara hidup yang terbaik, dan menganjurkan agar penganutnya menuntut ilmu agar mereka boleh membuat keputusan yang tepat. Inilah sebabnya kenapa saya juga yakin bahawa pemerintah mestilah memperkuasa rakyat untuk membuat keputusan yang terbaik dan tidak memaksa rakyat patuh kepada keputusan-keputusan yang dibuat oleh pemerintah sahaja.

Individu merdeka

Apabila kuasa sesebuah kerajaan dihadkan, maka setiap individu rakyat menjadi merdeka untuk memilih apa yang terbaik untuk kehidupan mereka selagi mana mereka tidak melakukan keburukan terhadap orang lain. Libertarianisme melihat individu sebagai elemen paling asas dalam masyarakat kerana perkumpulan individu-individu inilah yang akhirnya membentuk sesebuah masyarakat. Setiap individu merdeka boleh memilih apa yang terbaik untuk mereka, berdasarkan pengetahun mereka sendiri. Prinsip individu merdeka ini selaras dengan keyakinan kita bahawa Islam datang untuk memerdekakan manusia daripada perhambaan sesama manusia agar seseorang Muslim itu boleh memperhambaan diri kepada Allah semata-mata. Menafikan kemerdekaan individu adalah seolah-oleh menafikan satu anugerah yang diberikan oleh Tuhan kepada manusia. Sebagai seorang Muslim, saya melihat mereka yang memperhambakan manusia lain seolah-olah cuba merampas tempat Allah dalam kehidupan manusia.

Setiap individu mestilah menghormati maruah individu lain tanpa mengira agama, bangsa atau jantina mereka. Ini bermaksud kita perlu menghormati perbezaan antara satu individu dengan individu lain. Konsep individu merdeka juga bermaksud setiap individu mempunyai hak dan tanggungjawab, seperti hak untuk dihormati oleh orang lain, dan tanggungjawab untuk menghormati orang lain. Paling penting sekali, konsep individu merdeka bermaksud kerajaan tidak boleh masuk campur dalam hal-hal peribadi seseorang rakyat. Selagi mana individu tersebut tidak melakukan keburukan terhadap orang lain, selagi itulah kerajaan tidak boleh masuk campur.

Pasaran bebas

Memang diketahui umum bahawa seorang libertarian biasanya menyokong pasaran bebas. Tetapi terdapat banyak salah faham mengenai sebab kami menyokong pasaran bebas. Terdapat dakwaan bahawa kami menyokong pasaran bebas kerana kami tidak mempedulikan nasib golongan miskin dan kami mahu membiarkan wujudnya jurang antara kaya dan miskin. Tuduhan liar ini salah sama sekali.

Sebenarnya libertarian menyokong pasaran bebas kerana hanya sistem ini sahajalah yang boleh menjamin maruah individu dihormati. Pasaran bebas membolehkan setiap individu memilih sendiri barangan dan perkhidmatan menggunakan akal yang diberikan oleh Tuhan. Penafian kebolehan setiap individu untuk berfikir sendiri adalah seolah-olah menyatakan bahawa mereka itu semuanya bodoh kerana tidak boleh berfikir sendiri. Menyekat pilihan di pasaran seolah-olah menafikan anugerah akal pemberian Tuhan kepada manusia. Tidak ada penghinaan yang lebih besar terhadap maruah seseorang manusia selain itu.

Sesetengah pihak, terutamanya golongan sosialis, suka berhujah bahawa kerajaan perlu memastikan kesamarataan dalam masyarakat. Mereka ini salah dari dua sudut. Pertama, sebagai seorang Muslim, saya percaya bahawa Tuhan telah menciptakan kita semuanya sama rata. Ini lebih penting daripada apa-apa usaha kerajaan untuk mewujudkan kesamarataan ekonomi, terutamanya jika usaha kerajaan tersebut membayangkan seolah-olah Allah tidak memberikan saya akal untuk membuat keputusan sendiri. Kedua, kita boleh melihat sendiri betapa setiap kali kerajaan cuba mewujudkan kesamarataan ekonomi, hasilnya adalah lebih banyak ketidaksamarataan. Contohnya, lihat sahaja Dasar Ekonomi Baru di Malaysia. Setelah berpuluh tahun kerajaan cuba memaksa rakyat menjadi sama rata, adakah usaha tersebut berjaya? Sebab itulah saya bingung apabila saya mendengar ahli-ahli politik berkata bahawa mereka mahu memperbetulkan kegagalan kerajaan melalui lebih banyak campur tangan kerajaan dalam kehidupan rakyat, kali ini dengan cara mewujudkan negara kebajikan. Adakah kita mahu jatuh dalam lubang yang sama buat kali kedua?

Bolehkah menjadi seorang libertarian?

Sebagai seorang Muslim, saya sering mengimbau sejarah umat Islam terdahulu dan bagaimana mereka membina tamadun yang masyhur tanpa banyak bergantung kepada sogokan kerajaan. Pada masa itu setiap manusia, baik pemerintah mahupun yang diperintah, tertakluk kepada undang-undang yang sama. Setiap Muslim bertanggungjawab terhadap tindakan masing-masing. Kerajaan pada masa itu lebih banyak berperanan dalam bidang pertahanan dan keamanan. Umat Islam pada waktu itu merupakan pedagang yang berjaya dan mereka beroperasi dalam sistem pasaran global yang bebas. Rasulullah (s.a.w.) dan isteri Baginda merupakan peniaga-peniaga yang berjaya. Ramai sahabat (r.a.) yang turut menjadi kaya raya hasil titik peluh mereka sendiri. Mereka semuanya beroperasi dalam sistem pasaran dunia yang terbuka. Malahan, kerajaan pada zaman awal kegemilangan Islam tidak campur tangan dalam urusan pendidikan, kesihatan mahupun pengurusan masjid. Semuanya diuruskan sendiri oleh rakyat, biasanya melalui sistem wakaf. Hasilnya, masjid-masjid, pusat pusat pengajian, dan juga banyak lagi perkhidmatan-perkhidmatan awam, dapat berfungsi dengan cemerlang demi kebaikan rakyat, tanpa sebarang gangguan politik.

Saya berkeyakinan bahawa itulah model terbaik untuk Malaysia. Falsafah libertarianisme mendokong kedaulatan undang-undang dan sistem pasaran bebas, menyeru agar kuasa pemerintah dihadkan, dan menutut agar manusia dimerdekakan daripada penghambaan sesama manusia supaya tidak ada manusia lain yang boleh merompak kedudukan Tuhan dalam kehidupan kita. Sebagai seorang Muslim, bolehkah saya menentang semua ini?

Tuesday 19 August 2008

Hanya Kerana Merdeka ~

Salamun 'Alayk...~

-Alhamdulillah allazi hadana lihaza wama kunna linahtadiya laula an hadanallah...-

-Aku naik saksi bahawa tiada tuhan selain Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah...-
-Allahumma Solli 'ala Muhammad wa 'ala aalihi Muhammad...-

Kebahangan-kebahangan 2 perkara iaitu Merdeka dan Ramadhan telah melanda jiwa2 setiap yg bergelar muslim terutama mereka yg di Malaysia...~

Dan ini adalah kesempatan yg terbaik utk setiap mereka yg mempunyai akal ...berfikir tentang kaitan merdeka dan ramadhan...

Mari bermula dengan merdeka...Ramadhan next post yer...!

Kalo orang tua2 iaitu mereka yg sempat bersusah dan ber'jihad' di zaman penjajahan brtish dan jepun...akan mereka katakan "tgkla anak muda sekarang...ape nak jadi pun tatau...budaya mane ntah yg mereka ikut...pakai seluar tapi serupa tak pakai...pakai subang kat hidung...elok2 dah jadi manusia nak jadi mcm lembu...elok2 ade akal dibuang akalnya ntah ke mana...dahla menyusahkan mak bapak...bla bla bla dan bla..." dan yg plg penting "tak pandai nak menghargai langsung ape yg pejuang2 bangsa korbankan untuk memerdekakan tanah melayu...tak pernah terfikir ker???...budaya melayu sendiri jauh dintinggalkan dan budaya jahanam tu sibuk di agung2kan...anak sape la ni???!!!"

Kalo org2 di zaman pertengahan iaitu mereka yg lahir selepas penjajahan dan dapat merasakan pertumbuhan ekonomi negara "tak byk yg berubah dengan Malaysia ni...tapi,alhamdulillah tetap ada perubahan esp dari segi pembangunan,pendidikan dan ekonomi...sy berbangga dapat jadi anak Malaysia...maju dan terus maju...teruskan usaha"

Kalo remaja "Sy tgk remaja sekarang dh byk terpengaruh dengan anasir2 luar...mudah sgt terikut2 budaya yg ntah ape2...takde kesedaran...kesian dekat pejuang2 dahulu"


Kesimpulan dari kata2 ke33 generasi tadi...-Memandangkan negara kita mengamalkan demokrasi dan kebebasan bersuara,tak salah jika pakcik,org pertengahan mahupun remaja mengutarakan pandangan mereka tentang merdeka...Nak kecek gapo kecek la...!~

Tapi,

Alangkah baik nya jika pakcik tu menyambung dan menambah agar cukup asam dan garam dalam ayat beliau "kalo budaya pun dah tatau nak hargai...apetah lg dengan agama...tak pernah ke terfikir dan tak pernah ke menghayati betapa sukarnya Rasulullah dan sahabat memperjuang dan mempertahankan islam...tak pernah ke menghayati seerah???kalo lah bukan kerana kehendak Allah dan usaha da'wah Rasulullah dan sahabat,kite yg dekat Malaysia ni tatau dapat ke tidak merasai nikmat islam... tatau dapat ke tak rasa nikmat merdeka,iman dan islam...jgn kate rase,cium pun belum tentu...budaya melayu tu satu halla,ini budaya islam pun semakin jauh ditinggalkan...sunnah rasul langsung tatau...bace quran lagila,hancur!!!syahadah dengan selawat pun dah tak reti nak bezakan...Seerah dan sejarah itu tak jauh bezanya...kalo seerah itu sukar dihayati,lg la sukar untuk memahami sejarah...kalaulah iman itu tidak dihayati,takkan islam itu tegak berdiri..."

Jika org di umur pertengahan menyambung dan menambah "Saye sukakan perubahan...itupun kalo perubahan itu membawa kebaikan....biarlah sikit,yang penting ada...ape yg generasi lame tingglkan akan sye serahakan kepada generasi baru dengan sebaiknya...sayanglah kalo ianya tak di jage..."

Jika remaja itu menyambung dan menambah "Saye sedar ini tanggungjawab saye dalam memastikan kemerdekaan berkekalan...memastikan ape yg diwariskan akan tarus diwariskan...bukan setakat ape yg ditinggalkan Tunku,tapi ape yg ditinggalkan Rasulullah akan terus sy kekalkan...sebab saye sedar ini tanggungjawab sya sebaga rijal...pemimpin mase depan..."

Kesimpulan akhir-Bagus jika setiap generasi ada kesedaran...Tapi,adalah sgt bagus jika kesedaran itu dilandasi dengan agama dan budaya...Islam itu kan syumul...~kesimpulan yg mudah di buat tapi susah utk diaplikasi...~

-MALAYSIA KU GEMILANG-

Tuesday 12 August 2008

Permata Ku ~


Permata Ku

Sunyi…selubungi malam…
Mengusik minda yang terlontar jauh…
Masih hangat terasa …
Tangan yang membelai yang mengusik manja…
Daku damba kasihmu…
Biar jadi pedoman…
Buat penyuluh jalan kugapai impian…

Angin…kau nyanyikan lagu…
Untuk permataku…tenang selalu…
Bayu…sampaikan berita…
Daku kini ceria…aman dan bahgia…
Selimutkan rinduku bersama malammu…

Hadirlah…kau dalam mimpiku…
Agar kau selalu…ada disisiku…
Rindu belaian kasihmu…Rindu senyumanmu…
Penawar lukaku…
Dengarkan laguku…hadiah untukmu…
Jasa dan baktimu ku kenang selamanya…

Angin…kau nyanyikan lagu…
Untuk permataku…tenang selalu…
Bayu…sampaikan berita…
Daku kini ceria…aman dan bahgia…
Selimutkan rinduku bersama malammu…

Dikaulah cahaya…
Bila malam menjelma…
Kasihmu membawa ke syurga…
Dan redha yang Esa…

Angin…kau nyanyikan lagu…
Untuk permataku…tenang selalu…
Bayu…sampaikan berita…
Daku kini ceria…aman dan bahgia…
Selimutkan rinduku bersama malammu…

Friday 25 July 2008

Nothing + Wordless = 3 Minggu

Assalam...

Tut...tut...tut...~

3 minggu dah kat sini...sem 3 sem terakhir...belajar dan terus belajar...belajar undang2 dan belajar tentang dunia yang penuh dengan 'undang-undang'

balek2 eco...balek2 law...balek2 global issue...~tak buat dosa...haha!!!

Kewajipan lg...mcm2 dah jadi wajib skrg...Eh!???kan belajar itu jihad dan jihad itu wajib...tak baek mengeluh...sorry~

Tugas???Lagilaa...macam2 tugas ade ni...dari diri sendiri, kolej, agama, bangsa dan negara...Waaah~besar cita2....berjiwa besar...tabik!!!

Hmmm~

Dahlaa...dah ngantuk...nak tido...esok eco 2 jam....best2...moga dipermudahkan...ameen ya Rabb!~

Wassalam~

Saturday 5 July 2008

Wa Chow Dulu ~

Salamun'alayk...

Warggh~Esok wa nak chow dah balik Kuantan...tempat feveret gua buat mase ni...haha...wa nak teruskan pembelajaran gua yg dah due bulan lebih tertangguh tuh sampai wa pun dah tak reti nak menulis ngan membaca...wa pun dah takreti nak mengira sebb wa rase otak wa mmg dah betul2 tepu ni...habeslah gua!!!wa ke ne carik sifu utntuk ajar wa balik ape yg wa dah cacatkan ni...sape mauu jadi sifu gua???!!!lu mau kaa???

Sem kali ni wa kat sem 3...bermakna ini final sem wa sebagai pelajar asasi...haha...kalu jadi, wa masuk degree maa tahun depan...wa rase mcm tak pcaye je...itupun kalo jadi dan wa harap ia akan terjadi...InsyaAllah...Wa harap kan,sem 3 ni wa lebih baek dari sem 2 yg komferm2 tak berape nak cemerlang...wa pun tatau kenape...wa ingat wa byk buat dosa same lu org,same paerants wa,same gua punye kawan2,sifu2 dan jiran2 gua...-maafkan gua-wa tak berniat maa buat itu macam same lu orang...!Gua pun manusia jugak kan...wa tak sempurna maa~

Ok laa...wa pun dah kering tekak ngan gatal ketiak ni...sape tolong mau garukan???haha...lu mau???sile2...tapi lu kene pakai garpu pjg yg org selalu beli dekat Thailand...bukan sebab ketiak wa busuk tapi sebab tangan lu org yg byk kuman...wa tanak maa~!!!wa belum melafazkan cinta pada insan bernama kekasih...Wa tatau mcm mane dan wa tatau bile...Waaaaaaaa~(Cool)

Wa pun tatau bile mau update wa punye blog ni pasal wa akan berjuang di sem 3 kat Kuantan tu agak lame...Wa tau lu org suke bace blog gua sebb mmbaca mmg budaya lu org kan...???bagus~itu yang wa nak...wa nak rakyat Mesia semakin suka membaca dan tanamkan sikap membaca pada genelasi setelusnya...dengan tulus!!!

Oklaa...doakan utk wa sebb wa tau kalau lu olang doa untuk wa dan lu olang talak bg tau sama wa,insyaAllah doa lu olang mustajab...Wa blaja maa!Wa penah dengar hadith!Malaikat pun akan do untuk lu orang dan lu olang tak akan disia2kan...Wa tau lu olang sudah tau...wa saje nak ingatkan...~

Wa Chow Dulu~

Assalamualaikum...~

Tuesday 24 June 2008

10 Hari di Jakarta ~

Alhamdulillah…dapat jugak aku manfaatkan cuti yg pjg ni dengan menghabiskan masae selama 10 hari Jakarta yg mgkin lebih baek dari Kuala Lumpur atau…sebaliknya…~

Setelah bosan tinggal di Malaysia dan setelah mendapat persetujuan dari parents(kenela dapat persetujuan,kalo tak sape nak support..haha!),berangkatlah aku ke sana pada 11Jun dan pulang pada 21Jun…Nak kate aku pergi holiday tak jugak dan nak kate aku buang mase kat sane pun tak jugak…sebb 10 hari kat saner aku rase mcm dah 100 hari..dah mcm duk kat sane selame satu sem…rase mcm student@musafir yg belaja kt sane pun ade…Act,pergi sane nak lepak2 dengan Baem yg agak2 sengal tapi agak2 gempak…hahaha…tak byk yg berubah,tapi still ader perubahan…good 4 u Baem…~

Kalo aku cerita aku pergi jalan sane jalan sini bukkanyee menarik phatian sgt pun sebb korg takkan boleh imagine punye keadaan di sana…tulaa,wpun aku mmg pandai bercerita utk memberikan gambaran yg jelas,tapi kalini aku agak malas utk memberikan gambaran itu…

Cume,sedikit pengajaran yg boleh diambil dari pengalaman dan pengajaran itu terfokus ke arah ‘SYUKUR’(ade je pengajaran2 laen) bile kite berada di negara mcm tu…negara dunia ke3 atau mgkin ke 4…~

-Traffic jam dekat sane sangat lah teruk berbanding di Malaysia…
-Pemandu2 di sane sgt lah pro sampai kebanyakan mereka tidak menggunakan signal tetapi hanya menggunkan hon utk memberi isyarat
-Jarak antara kenderaan sgt la rapat di highway (satu jengkal) dan amat mencuakkan
-Hiburan merupakan santapan utama org kebanyakan di sana
-Makanan tepi jalan mereka sedap dan menarik perhatian@murah
-Org kaya di Indoneisa lebih hebat dan kaya dari org kaya di Malaysia@Shopping complex bersepah yg ala2 MidValley tuh…tadehalla~
-Pergaulan mereka sesame rakyat lebih baek dan mesra jika dibandingkan dengan kita
-Barang2 mereka sangat murah dan ini sgt seronok…Bercutilah disana!!!Snorkling tu baru RM15..haha
-Demokrasi adalah meraka
-Ceramah dan Khutbah di sana sgt lah cool dan menarik…tiada teks!!
-Public transport disana sgt efektif…sgt byk dan sgt mudah dicari
-Meraka tidak seteruk yang kita sangka!!!

Tuje kot sedikit pengajaran…haha…tak jugakkan nak kate pengajaran???ikutla nak define ape…lu ader otak lu pikkirlah sendiri!!!~Nabil plak...-

Anyway,mgkin berada di negara sendiri itu lebih baek…Dan,mmg setiap kejadian itu ada kelebihan dan kekurangan…itulah Malaysia dan Indoneisa…Bagai air dicincang takkan putus…begitulah juga aku dan ko(yang sedang membaca)…kan??


Special thanks to ;
1-MAK and AYAH
2-Baem,Mun,Zaf,Halim,Ammar
3-Ummi’s Family
4-Warga Kedutaan Besar Malaysia Jakarta
5-Pak Tubing,Jaman and Bongo’
6-Ibuk Haider and family
7-Pemimpin2 Mahasiswa Jakarta
8-Seluruh warga Indonesia di Jakarta

-Semoga kalian dirahmati Allah dunia dan akhirat-

Ameen Ameen Ya Rabbal 'Alamin.....~

Tuesday 10 June 2008

The Beginning~

Alhamdulillahhi Rabbil 'Aalamin~

(Speechless)...Ermm~

Kem Anak Soleh 4@KAS4 telah berlangsung dengan jayanya lebih jaya dari EURO 2008 dari 26Mei 2008-6Jun 2008...

Dun have anything to pose arround...Juz view those pics and make a good consequences in urself~

Tulaa...bukan senang kan nak educate certain people esp biler mereka belum tahu ape itu tanggung jawab...bukan tak tahu..tapi belum tahu!!!Bermakna mereka akan tahu...Yang tahukan mereka adalah kite...mcm mane mak dan ayah tahukan kite...takkan ader jwpan plg tepat untuk tanggungjawab...~

Terime kasih untuk semua dari mula hingga akhir...dari yg plg muda hingga yg paling tua...Yang berkaca mata ataupun tidak...Yang lelaki mahupun wanita...Yang sudah berkahwin ataupun masih lagi singgle...Yang tidur pukul 1am ataupun lebih dari itu...Yang bangun pukul 5am ataupun selepas subuh...Semoge jasa anda dirahmati dan dilipatgandakan rezeki dari sisi-Nya,dipermudahkan ursusan-Nya di dunia dan akhirat dan diganjarkan syurga atas usaha ini...-Anda semua terlalu istimewa...tidak terkata...Let Allah be with me~

Jazakumullahukhairankathira...~

Wednesday 4 June 2008

rm2.70 yang yang SESAT ~

Mule2 sekali, jom kite same2 fikir nak salahkan siape…???Diri sendiri?mak ayah???keadaan dunia???atau, kerajaan yang memerintah…korang yg tentukan!!!tapi rasenye jawapan yg paling tepat adalah jawapan yg terakhir!!!rasenyelaa~hahaha…ermm~tepuk dada tanye iman

Aku sangat la bengang dengan rm2.70 ini!!!dan pastinya seluruh ummat di Malaysia bengang dengan angka ini…angka ini tidak ong same sekali!!!Angka ini adalah angka yagn kusut dan serabut!!!Orang yg cintakan angka dan bijak dalam matematik juge tidak suke dengan angka ini…~tak percaye???tanye Sufiah!!rm 2.70 ini adalah lebih baek jike dihabeskan dengan membeli slurpee di 7 Eleven dan sebungkus roti gardenia coklat ketika perut lapar di waktu tgh hari yg panas terik untuk mengalas perut..kan???

Bayangkan bagaimana kereta seperti kelisa dan kancil(kereta org kebanyakan) mulai ini akan di beri minum dengan minuman bernilai rm70>rm80…wow!!!fantastic???duluuuu minuman ni tak la mahal sgt…rm40 dh penuh…tapi sekarang,bapak mahal!!!bapak sape mahal???adus~nampak gaye lepas ni kalo travel dengan member2 terpakse la tong2 lebih sikit..kalo dulu rm5 sorang sekarang dah rm 10 sorang…sorry la member!!!bukan salah aku!!!-itu yg penting…~

Ape yang patut kite buat???Yang paling wajar adalah,kite semua belajar elok2 dan amek course biotech atau ape2 yg berkaitan pastu cipta sesuatu yg boleh ganti petrol@plumbum...dah ader dah pun sekarang, cume tak digunakan meluas…tapi,ader satu cadangan ape kate kite belajar elok2,kaji elok2 pastu kite guner sumber air laut sebagai ganti petrol…komferm dan sah2 tak mahal dan sumber tu takkan habes…kan2???bijak tak???

Lepas ni,sah2 semua harga barang akan naek…bukans setakat harga barang je akan naek…harge orang pun akan naek…dosa pun bertambah naek…berat badan lagila naek…timbangan akhirat utk dosa komferm2 naek…

Hahahaha~eh jap2!!!lupe nak berterime kasih kepada kerajaan kerana masih terus memberikan subsidi~banyak banyaaak terime kasih.

Biaselah, aku pengguna…mestilah aku tere nak komen banyak2…tidak akan ader bende yg lebih baek melainkan ia berpihak kepada kite…kan??org laen pun mesti komen punyelah…semua komen!!!kami bukan along kami cuma nak tolong…jom komen!!!tapi, dengan hikmah dan bijaksana…~hahaha~


p/s : Duit banyak takde halla…!!!

Monday 2 June 2008

A song to share ~

Swallowed in the sea

-Colplay-

You cut me down a tree and brought it back to me,
And that’s what made me see where I was going wrong,
You put me on a shelf and kept me for yourself,
I can only blame myself, you can only blame me

And I could write a song, a hundred miles along
Well that’s where I belong and you belong with me,
And I could write it down or spread it all around,
Get lost and then get found or swallowed in the sea

You put me on a line and hung me out to dry,
Darling that’s when I decided to go to see you,
You cut me down to size and opened up my eyes,
Made me realize what I could not see

And I could write a book, the one they'll say that shook ,
The world and then it took, it took it back from me,
And I could write it down and spread it all around,
Get lost and then get found and you'll come back to me not swallowed in the sea

And I could write a song a hundred miles long,
Well that’s where I belong and you belong with me,
The streets you’re walking on, a thousand houses long,
Well that’s where I belong and you belong with me

Oh what good is it to live with nothing left to give,
Forget but not forgive, not loving all you see,
Oh the streets you’re walking on a thousand houses long,
Well that’s where I belong and you belong with me not swallowed in the sea

You belong with me, not swallowed in the sea,
Yeah you belong with me not swallowed in the sea

Friday 23 May 2008

Filem & Brownies

Hati kita mati sedikit demi sedikit pada satu masa disebabkan perbuatan kita. Beberapa tahun yang lepas, seperti hari-hari kerja yang biasa saya masuk ke dalam pejabat saya. Namun terdapat sesuatu yang luar biasa pada pagi itu, seseorang yang baik hati telah meletak satu bekas berisi 3 'chocolate brownies'. Tahu-tahu saja orang misteri itu yang brownies adalah makanan kegemaran saya. Bersama-sama dengan brownies itu terdapat sehelai kertas yang tertulis satu cerpen di atasnya. Sambil duduk menjamah brownies yang pertama, saya mula membaca kisah seperti yang tertulis di bawah.

Dua orang remaja meminta kebenaran ayahnya untuk pergi menonton filem yang sudah ditonton oleh semua rakan-rakan mereka. Namun selepas membaca sedikit review filem itu di internet, ayah mereka menolak permintaan mereka.

"Ah ayah, kenapa tak boleh?" gusar si adik. "Ia dilabel PG-13, tapi kami berdua dah pun lebih dari 13 tahun!"

Ayahnya membalas, "Ini kerana filem itu terdapat aksi-aksi yang tidak bermoral dan tidak patut ditonton oleh masyarakat umum."

"Tapi ayah, itu cuma sebahagian kecil daripada filem itu! Kawan-kawan kami cakap, filem itu ada 2 jam, tapi aksi-aksi itu hanya beberapa minit saja! Filem ini ada banyak pengajaran yang lebih besar, seperti kemenangan kebaikan di atas kejahatan, pengorbanan, dan keberanian. Review di laman web filem yang cakap begitu!"

"Jawapan ayah ialah "tidak" dan ini adalah muktamad. Kamu boleh ajak kawan-kawan kamu datang ke rumah malam ini dan menonton video-video yang ada dalam koleksi video keluarga kita. Tapi kamu tidak boleh pergi menonton filem itu. End of discussion."

Kedua-dua anak itu berjalan dengan muka masam mencuka ke ruang tamu dan duduk di atas sofa. Sambil membayangkan wajah pelakon filem yang tidak akan mereka tonton, mereka terdengar bunyi dari dapur; seperti bunyi ayah mereka menyediakan sesuatu. Tidak lama kemudian mereka mengecam bau aroma brownies sedang dimasak di dalam oven, dan si abang berkata kepada adiknya, "Ayah mesti rasa bersalah, dan sekarang dia hendak mengambil hati kita dengan brownies tu. Mungkin kita boleh lembutkan hatinya dan memujuknya untuk benarkan kita pergi ke wayang menonton filem itu."

Ketika ini saya sudah pun habis memakan brownies pertama dan mula memakan yang kedua. Saya memikirkan, apakah kaitan antara brownies yang saya makan dan brownies di dalam kisah ini. Saya teruskan bacaan saya.

Kedua-dua remaja itu tidak kecewa. Tidak lama kemudian, ayah mereka muncul dari dapur dengan satu pinggan brownies yang masih panas dari oven, dan memberinya kepada kedua orang anaknya. Kedua-dua mereka mengambil satu brownies.

Kemudian si ayah berkata, "Sebelum kamu semua makan, ayah nak cakap sesuatu. Ayah sayangkan kamu berdua." Kedua-dua remaja itu saling berpandangan antara satu sama lain dengan senyuman penuh makna. "Ayah dah lembut hati," bisik hati mereka.

"Itulah sebabnya ayah membuat brownies ini menggunakan bahan-bahan yang terbaik. Hampir kesemua bahan adalah organik; tepung organik yang terbaik, telur ayam gred A, gula organik yang terbaik, vanilla premium dan coklat."

Brownies itu kelihatan sungguh melazatkan, dan kedua remaja itu menjadi semakin tidak sabar lagi untuk merasai kesedapannya kerana ditangguhkan oleh 'khutbah' ayahnya yang semakin panjang.

"Tetapi ayah ingin berlaku jujur kepada kamu berdua. Ada

"Ayah, boleh tak ayah bagitahu apa bahan misteri tu sebelum kami mula makan?" tanya si abang.

"Kenapa? Sikit je jumlah bahan tu yang ayah letak. Satu sudu je. Kamu tak akan boleh perasan pun rasanya."

"Ala ayah.. bagitahu je la kat kami apa bahan tu" pinta si adik.

"Jangan risau! Bahan tu organik, sama seperti bahan-bahan lain juga".

"Ayahh.." pinta kedua-dua beradik itu, serentak.

"Ok, kalau kamu bersungguh-sungguh nak tahu. Kandungan misteri itu ialah…. Tahi anjing!!"

Saya terus berhenti menguyah brownies kedua dan saki-baki di dalam mulut saya luahkan di dalam bakul sampah di tepi meja saya. Saya teruskan membaca beberapa perenggan terakhir dari cerpen yang menakutkan itu.

Kedua-dua anak itu terus meletakkan kembali brownies itu ke dalam pinggan dan mengesat-ngesatkan tangan kanan mereka ke baju dengan penuh rasa menjijikkan.

"Ayah! Ayah tahu tak yang ayah dah seksa kami dengan bau brownies yang sedap tu selama setengah jam. Bila dah siap, ayah kata ayah letak tahi anjing dalam brownies tu. Kami mana boleh makan bende tu".

"Kenapa tak boleh pula? Kandungan tahi tu sangat sedikit kalau dibandingkan dengan bahan-bahan lain. Takkan ada efek punya la.. Ia sudah pun dimasak bersama-sama bahan yang lain. Kamu takkan boleh perasan pun rasanya. Ia dah pun bersebati dengan bahan-bahan lain menjadi brownies. Jadi tunggu apa lagi, makanlah!"

"Tak ayah… kami tetap taknak makan!"

"Dan ini adalah sebab yang sama kenapa ayah tak benarkan kamu berdua pergi menonton filem tadi. Kamu tak boleh terima sedikit tahi anjing di dalam pinggan kamu, kenapa kamu boleh terima sedikit adegan tidak bermoral di dalam filem yang boleh mengotorkan hati kamu? Kita berdoa kepada Allah yang Dia akan menjaga kita dari mengikut hawa nafsu, tapi kenapa kita dengan akal fikiran yang waras boleh membenarkan diri kita menonton sesuatu yang boleh meninggalkan kesan kotor di dalam diri, fikiran dan hati kita dan terperangkap di dalam lubuk nafsu sesudah itu? Harap kamu berdua dapat pengajaran yang baik dari peristiwa ini".

Saya terus membuang lebihan-lebihan dari brownie kedua, dan brownie ketiga yang masih lagi belum disentuh. Sesuatu yang tidak boleh ditahan beberapa minit yang lalu kini menjadi sesuatu yang tidak boleh diterima. Dan ini semua hanya kerana terdapat kebarangkalian yang kecil bahawa apa yang saya makan tadi terkandung bahan istimewa, seperti di dalam cerpen itu juga. (Memang laa dalam tu takde bahan istimewa itu… tapi saya gagal meyakinkan diri saya. satu bahan istimewa yang ayah letak dalam brownies itu yang tidak akan dijumpai oleh mana-mana brownies lain. Dan bahan itu ayah ambil dari belakang rumah kita. Tapi kamu jangan risau, ayah hanya letak sekelumit sahaja bahan itu ke dalam brownies kamu. Jumlahnya sangatlah sedikit. Jadi makanlah dan berikan pendapat kamu tentang resepi baru brownies ayah."
kan hadith ade cakap tinggalkan perkara2 syubhah)

-Dipetik dari msg2 forward dari inbox email saye-Renung2kan dan mulakan langkah~