Sunday 3 January, 2010

I heard ; 'Experience is the best teacher!'


Salam 'alayk...

Selalunya manusia itu termasuk aku menglami proses belajar dan mereka diajar...tak ramai manusia yg menglami proses mengajar...wlaupun perkataan mengajar atau diajar itu boleh digunakan dalam byk ruang lingkup bahasa utk tujuan yg tertentu...kite ambil contoh mudah, iaitu diajar=diajar oleh seorang guru dan, mengajar=mengajar sebagai seorang guru...

harini dah 3 Januari 2010...penghujung tahun 2009 adalah satu perkara yg baek...kerana telah dikurniakan Tuhan yg baek dengan perkara-perkara yg baek-baek...alhamdulillah!
Antara perkara yg baek itu adalah pengalaman menjadi seorang guru secara agak formal...walaupun sebelum ni pernah jugak mengajar, tapi tu mgkin tidak seformal yg ini...tidak formal=menjadi abg Fasi di mane2 program yg telah diikuti...

Sebelum cuti, mcm2 bende yg aku dah rancang...antaranye nak pergi kelantan buat aktiviti outdoor seperti duduk di atas bot semalaman sambil memancing dan menjala...masuk hutan memburu raja hutan...pergi terengganu menikmati cuaca yg baek dan udara pulau yg segar...pergi korea untuk bermain ski...kerja di mane2 restoran fast food yg enak2 sambil mmbela badan...buat perkara yg belum pernah dibuat...dan mcm2 pkare yg takde kat shah alam ni...

Akhirnye,semua perkara yg ingin ku buat itu tak terjawab...one day, adikku Akid berkata padaku jika aku mahukan kerja sebagai seorang guru di Masjid Proton selama sebulan di bawah pengendalian Ustaz Adang(Ustaz garang tapi baek...selalu kene pukulan jawa time aku kat maahad dulu)...aku fikir agak lame kerana beberapa sebab...antaranye, kalo aku terima kenela gadaiakan hobi2 yg menarik seperti tidor yg lebih dari mencukupi, futsal yg bile2 mase boleh berlaku...dan yg plg penting kene meredeah jam yg amat dahsyat!kalo nak pergi Sek27 itu bukanlah semudah yg sngke...pagi2 buta tgh ngantuk2 baru pas gosok gg, perut kosng dah kene bawak kete meredah jam...kalo hujan lg lah gile jamnya!!!tak sggup.....Namun, dari pada aku tak buat ape2 kat rumah n nak mngharapakan mak dan ayah, aku terima je tawaran tuh...terus jumpe Ustaz Adang menerima tawaran itu bersama Kamal@ustaz Kamal...belasah je...!

Jadilah aku seorang guru yg baek hati dengan memegang rotan 24 jam kerana anak2 murid yg comel ini lebih dahsyat dari pelajar2 di Henry Gurney...huhuhu...Rutin harian, klas patut start kul 6 pg sampai 5 ptg...tapi atas sebab kehenseman aku, kelas start pukul 830pg-4ptg...

So, sepanjang sebulan, dah bermacam2 aktiviti yg kami telah lakukan...dari ada dalam tentatif yg telah diperuntukkan selama sebulan tuh, tambah lg dengan aktiviti2 bernas dari kamal(member aku dari sek rendah yg kerje ngan aku@ustaz kamal...student uitm...sape2 nak kenal boleh btau...die hensem sket je dari aku...) dan aku...siap propose kat ustaz buat aktiviti hantu di malam hari, perkelahan di ulu yam dan mcm2 lglah...yg bestnye, sekali ckp je kat Ustaz Adang, ustaz terus accept...tak payah nak ade kertas keje...tak payah ader hitam putih...beli barang dan go ahead!cool giler Ustaz!

Owh yea...lupe nak habaq, tugas aku sebagai guru bukan ajar matematik sebb aku tak reti, bukan ajr BI sebb muet aku bknye band 4 dan bukan ajar bahasa arab sebab aku org korea...tp ajar mereka mengaji kitab suci yakni Al-Quran...Pembacaan dan pengajaran Al-Quran takperlu menjadi org arab, tak perlu band 4, 5 atau 6 atau dan perlu reti di dalam matematik...Al-Quran untuk semua!

Sepanjang sebulan, student2 ni nak kena kejar mane yg boleh sepanjang sebulan dari surah An-nas sehingga An-naba'...bukan semua student boleh bace dan boleh hafal dgn mudah...ade yg tak reti...tapi kite kene bantu walau dengan ape care sekalipun...rotan ke...cubit ke...kate2 yg baek ke...motivasi ke...etc!Cube bayangkan, kalo kite tak dapat jawab solan time kecik2 dulu dengan cikgu, mesti cikgu rase marah n suruh berdiri atas kerusi, ketuk ketampi or watsoever...dan dalam hati maybe kite kate, alaa, cket2 nak denda...tp rupenye bukan sebab cikgu nak denda pun...tapi die rase sebab die ada tggungjawab utk membuatkan seseorang itu faham...kalo murid tak faham, mesti lah cikgu tu rase bersalah n rase kusut...braulah aku faham kenapa cikgu2 selalu garang2 dan marah dan denda anak2 murid...-terima kasih kepada semua muallim dan muallimah serta ustaz2 yg pernah mendidik diri ini-
Aplikasi pada diriku ini, bile ade murid tak boleh je aku jadi kusut...kesian kat aku dan kesian kat murid tuh...aku pun bgla tau kat Ustaz Adang...ustaz kate takpelah,asalkan dapat satu ayat satu hari pun takpe...asalkan mereka terus belajar dan mahu diajar...ustaz jg pesan, enta gune je ape care utk buakan derang boleh untk membaca dan mnghafal...jawapanku, insyaAllah saye akan cube ustaz =)

Aduh...malas da nak taip...idea habes...dah kering...tgk gmbar jelah...


Hadiah dari Faruk...tQ!!!

Salam perpisahan...

Azim 'Tahir'....Menyerlah jauh dari yg biasa!!!

Nu'aim...genius!!!

Si abang dan si adik...

tQ Abdul Azim...

Ustaz Adang...Ustaz cool forever!

Pengajaran intelektual...

gembira sampai terpijak paku...takpe, its a part of tarbiyyah

Happy family...

Mandila puas2..esok ade kelas!



Jangan difikir perkara yg tak pasti Nazrul...


Solat itu perlu walau dimane2 pun...


Duta2 produk berjenama...



Sebelum mereka terkucil...hahaha

Sian!Penat ngaji!

Rotan@senjata tak berbayang...

Tekun berusaha!ini yg kite mau!

Ulu Yam...here we come!see you next time!

bbQ terhangit!hehehe

Hensemnye si baju Hijau!!

Viva Forever!!!


Ya Allah, jadikan setiap pengalaman adalah pengalaman yg mendidik, yg mampu di rasai untuk kegunaan pd mase2 akan datang...
Terima kasih yg tak terhingga kepada semua AJK Masjid Proton@Baitul Mahabbah coz you all mmg best giler!cool giler!sporting giler!baek punye!
To kamal, thanks for joining me n thanks for all the efforts that you gave!
To Faruk, thanks for the present...ustaz pakai untk kegunaan baek!
To all my students, ustaz mintak maaf jika ada salah dan silap...tp you all mmg tak dapat dilupakan....keep in tocuh...t free2 ustaz datang saner...kiter pergi minum dan makan kat Serambi atau mak aji...you all blanje orite?hehehe...
Semoga Allah membalas jasa kalian!!!~Ameen

2 comments:

suhailsufian said...

salam afiq,
apa khabar?

lama tk dgr cerita :)

masya'allah, jadi muallim tahfiz dgn kamal!

kalau ada jumpa ustaz adang krm slm dkt dia.

doakan ana jadi ayah yg baik .

Abu Khayrat Mohd Suhail

AfiQ said...

w'salam...

khabar baek...

mashaAllah!anta dah nak jadi ayah?mabruk!semoga dikurniakan penyejuk mata yg soleh...ameen!

insyaAllah... =)