Tuesday 18 December, 2007

Sesuatu Tentang Gua

Ye…Telah setahun berlalu…7 tahun aku disitu…5 tahun dalam tahun-tahun yang biase dan 2 tahun dalam tahun2 yg luar biase…Aku-seorang graduan dari gua yg tersorok jauh dari dunia kebandaran…Dikelilingi hutan dan ‘kawasan hitam’…Kelapa sawit yg menjadi taman permainan…hantu2 dan jin yg menjadi teman ‘seperjuangan’…itulah tempat@ gua aku membesar mengenal tentang separuh kehidupan…ba’dukum ‘ala ba’d…separuh yg laen pasti berada di tempat yg laen…~
Mengenang kembali ‘drama’ yg bersiri 7 episod itu mmbuatkan aku pilu…3 tahun pertama aku tidak ingat ape2 melainkan cebisan2 yg aku rasekan tidak menyeronokkan…maklumla,usia mude ku hanya ku habeskan utk sesuatu yg aku sendri tak tahu…tak tahu bermakne lebih teruk dari tak pasti…4 tahun berikutnye aku sikit demi sedikit faham tentang ape yg ku katekan -tentang separuh kehidupan-
20 tahun aku dpinjamkan ke dunia…7 tahun itulah aku belajar ilmu agama,ilmu hisab,ilmu alam,ilmu dunia dan bukan ilmu hitam…Gua itulah tempat aku bertafakkur bersama2 org tua dan mude,org sengal dan org siuman,org benar dan org poyo(bencinye pkataan ni) dan bermacam2 lg jenis org yg mgkin juge wujud di luar dunia gua…Selain dari ilmu2 yg aku sebutkan tadi,ader satu lg ilmu tetapi ia tidak di sebut sebagai ilmu..mgkin kerana bunyinya kurang lazat di dengar dan mgkin agak mejengkilkan…ituah ilmu yg sering rakyat gue sebutkan sehinga ilmu itu ilmu yg mahal menjadi terlalu tipikal dan menjai semakin murah…itulah “tarbiyyah”…
Aku tau aku bukanlah org yg layak utk aku tuturkan apetah lg utk mmbicarakan ttg tarbiyyah…mgkin org2 yg layak utk mmbincangkan tarbiyyah adalah mereka yg berfikrah tinggi yg mengambil jurusan agama…mereka yg belajar di mesir,mekkah atau madinah…mereka inilah yg kononye dikhabarkan layak utk mmbicarakan tentang taribiyyah…terpulanglah kepada diri sendiri untuk menilai…aku disini bukan utk mmbicarakan ttg tarbiyyah secare pjg lebar atau golongan mane yg layak utk berbicare ttg tarbiyyah…cume aku nak menyampikan sesuatu kepada rakyat gue yg masih lg menetap di dalam gue supaya mereke bersedia apabila mereka meninggalkan gue nanti…
Aku sebagai graduan gua yg telah bertemu dan berhadapan dgn pelbagai2 ilmu yg aku sebutkan tadi termasuklah tarbiyyah merasakan bahawa aku sedikit kesal kerana aku hampir gagal dan tidak sempat utk mengutip kesemua ilmu + tarbiyyah dgn sebaiknye…Org kate,di gue tiulah lahirnye graduan2 yg hebat2 belake dgn tarbiyyah yg sempurne…Ade bnarnye dgn ape yg org kate…Dan kebanyakan kate org itu selalunye benar...Sebab itu aku sedikit kesal kerana aku tidak menjadi graduan yg benar2 cemerlang…Kdang kale,aku gagal utk berhadapan dgn perkare2 dan soalan2 yg remeh yg sememangnye tidak terfikir oleh akal… Bersiap sedialah wahai warge gua!!!
Wahai warga gua!!!Aku berpesan sebagai manusia biase yg rendah hati serta waras akal fikirannye kepada kalian agar kutiplah sebanyak mgkin baek muitiara atau permata di bumi gue…Kutip sebanyak mgkin bermkne kalian menghayati setiap detik berharge dari setiap ilmu,medium dan dari setiap insan kerana peluang tidak semestinya datang utk kali ke-2…Maka,rebutlah peluang itu dgn sebaiknye..Jgn hirau samede kalian berbaju hijau atau putih,berkasut kulit atau berkain kanvas,bersongkok atau tidak,berdarjat atau manusia biase...Yg penting,kalian kenal diri kalian dgn sebaiknye…Jadilah graduan hebat yg berjaya dalam setiap kategori ilmu sebab,jika kalian tidak menjadi demikian,kalian mgkin akan menjadi org yg sia2 sedangkan bertimbun2 kemudahan dan cara telah dibentangkan dihadapan kalian…Tambahan,spirit gua tidak akan lari dari hati dan jiwa kalian…Gua menjadi sekolah hidup kalian…tersemat di hati bukan di kaki…Mengiringi kalian dan aku selagi kite masih bernafas…Dan,jgn sekali-kali engkau menyesal kerana engkau pernah menjadi warga gua…~

“Janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah pula kamu bersedih hati,padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya jika kamu orang-orang yang beriman”

Ali Imran -139-

No comments: